Är jag verkligen er reklamkanal?

Bloggar är ett lustigt fenomen, det har jag alltid tyckt. För ungefär tre år sedan kom bloggarna in i mitt liv och vid den tiden lovade jag mig själv att aldrig skaffa en själv. Jag läser gärna andras, bara jag slipper ta del av det själv. En dag hände det ändå. Okej då, jag startar väl bloggen. Nu står jag här som en av Sveriges största skönhetsbloggare, utan att egentligen förstå hur det gått till. Med orden ”snart konkurrerar jag ut Blondinbella” registrerade jag mitt domännamn och körde igång, utan att egentligen veta vilken cirkus det skulle innebära.

Det förvånar mig hur mycket jag behövt stå upp för mig själv för att kunna behålla mitt sanna jag. Jag förstår att det behövs om man som bloggare väljer att fläka ut sitt privatliv för alla som vill läsa, men ska det behövas när man endast skriver om vad för smink man har hemma i lådorna? Uppenbarligen. Det som då förvånar mig ännu mer är att det inte är ett högt läsarantal som ger den värsta pressen, utan företag. Läsarna är överlag underbara människor som kan lyfta hela tillvaron med lovord och uppmärksamhet, en ärlig och trogen kontakt man alltid kan luta sig tillbaka på. Bloggar man ärligt och med god klang får man respons som låter likadan, svårare än så är det inte. Ändå sitter jag där emellanåt och bryts ner av den stela press bloggen medför, den press företagen sätter.

Som bloggare förväntas jag kunna köpas så otroligt lätt. Får jag bara en ansiktskräm eller kanske en femhundring på kontot ska jag glatt styra upp en kampanj där jag från och med nu refererar till ett visst märke varje gång jag nämner hudvårdsprodukter, eller att jag ska skriva en vinklad recension bara för att jag fick ett dyrt läppstift i brevlådan. Jag förväntas vilja ta på mig en sådan deal för min egen vinning, ”jag får ju fina prylar” liksom. Det är väl det sista jag vill? Att ljuga och spola ett förtroende hos läsare för materialistisk vinning finns inte i min värld. Det känns som att tatuera Svenska Spel-loggan i pannan bara för att man får bra betalt. Vem skulle då ta dig på allvar? Ingen du önskar tog dig på allvar i alla fall. Då blev plötsligt inte pengarna så mycket värda.

Hur kommer det sig då att detta fungerar, att företag ens tar sig energin att försöka? Troligen för att så många oerfarna människor går att använda som kanaler. Bloggande småtjejer som blivit värdefulla i reklamsyfte utan att de riktigt förstått det, och ser en så kallad sponsring som något stort. Det är ju så LYXIGT att erbjudas skriva om en webshop i bloggen och få ta ut tio procent av läsarnas utlagda pengar i produkter från webshopen, utan att ens behöva betala pengar för sakerna! LYXIGT! Har man inte en kritisk syn på dessa typer av bloggreklam sugs man givetvis med huvudstupa. Detta beteende gynnar företagen hundra gånger mer än vad det gynnar en själv som bloggare och ens läsare.  Läsarna får ingen som helst insikt i dealen och blir med falsk information dragna vid näsan. En ofin gest som allt för ofta går hem.

När jag då sparkar bakut och vägrar gå med på sådana erbjudanden har jag många gånger fått en snäsning tillbaka, de nästan säger rakt ut att jag får skylla mig själv för att jag spolar detta. Det är alltså min tacksamhet som brister. Välkommen till svartlistan, din gnällige jävel.

Dessa tankegångar slutar alltid med att jag ställer mig själv en fråga. Tas jag för given eller är det jag som är för kritisk för bloggvärlden? Man kan undra.


Viola Holmgren


Modevisning

Tre av fyra praktikanter på fredagens trevliga modevisning på Motorcentralen!



Knapputdelning

I torsdags var vi praktikanter ute och spred 99 av våra knappar till folk på stan!

 


Lotta Ahlvar om nästa säsongs trender

Under morgonen bjöds vi på god frukostmacka, kaffe samt en lång informativ föreläsning av Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet, om nästa säsongs trender.


Viola tjöt lyckligt inombords när McQueens urspejsade Armadillopjucks diskuterades..



Och de vackra korallrevsklänningarna. NÖJD!



Romantiska plagg i folklore-känsla Odd Molly-style..



och lite sköna 50- och 60talsinfluenser, här från YSL.



Och här har vi en bild Marlene tagit under föreläsningen. Tumme upp för en spännande morgon!

Dagens slutsats:

Det är dösvårt att hitta folk som vill vara med i enkätfrågor. Vad i hela friden?

Funderingar kring dagstidningarna

Under eftermiddagen har vi praktikanter bläddrat runt i färska dagstidningar och funderat lite. Några spännande iakttagelser vi gjort:

  • Minoriteter syns bara när deras utanförskap belyses. Exempelvis handikappade som uppmärksammas när en rullstolspramp byggts på ett vettigt ställe, en punkare som pratar om sin individuella stil eller ett barn som pratar om hur illa skolmaten smakar.
  • Män har allt som oftast en "viktigare" roll i fotografier, helkroppsbilder med en viktig pose och ett allvarligt ansiktsuttryck. Kvinnorna avbildas ofta på ett mjukare vis och medan de arbetar med något.
  • Sportsidorna domineras av machomän och kvinnor med manlig utstrålning. Sportbrudarna skiner med sina ilskna underbett.
  • När ett brott begåtts nämns det om gärningsmannen har invandrarbakgrund.
  • Kultur- och familjesidorna ger kvinnor större plats än i övriga tidningen.
  • Har en olycka skett och en kvinna porträtteras får hon en offerroll, medan en man porträtteras som en surviver.
  • Det finns i stort sett inga invandrare i några som helst tidningar vi genomsökt.

Den du! Har du funderat på det?

Fotografering!

Idag fotograferades vi av den duktiga fotografen Andreas Nilsson!

 


100

Nu har Pondus Ung-sidan på Facebook fått tresiffrigt antal vänner! Hurra!


Vi har pondus!

Hej och mycket välkomna till denna nystartade blogg!

 

Vi som kommer att driva denna blogg under veckorna 42-43 heter Marlene Bergmark, Caroline Johansson, Sandra Höglander och Viola Holmgren. Vi läser tredje året på medieprogrammet på Midgårdsskolan här i Umeå.


Under de två kommande veckorna kommer vi att uppdatera om allt roligt som händer här på Pondus Ung. Bl.a. så  ska vi fotas imorgon av Andreas Nilsson. På fredag ska vi få äta frukost i samband med Umeå Fashion Weekend.

Det mest spännande av allt är dock att under lovet (v.44) kommer det ske en debatt om kultur här i Umeå. Vi hoppas att ni tycker att detta verkar intressant, och att ni följer med på våra kommande äventyr här på Pondus Ung.

Tack och hej
/Praktikanterna